Verdensmål og forretningsmuligheder
Udviklingen af innovative, bæredygtige løsninger er nødvendig for at realisere forretningspotentialet og samtidig levere på Verdensmålene – og danske virksomheder har netop bæredygtighed og innovation som en del af deres DNA. Danske virksomheder skal udnytte denne frontløberposition, og flere skal bringe Verdensmålene ind i kerneforretningen.
For at bringe Verdensmålenes fulde forretningspotentiale i spil, opfordres danske virksomheder til at orientere sig mere mod vækst- og udviklingslande, hvor væksten gennemsnitligt er dobbelt så høj som på de traditionelle, danske eksportmarkeder. Samtidig har vækst- og udviklingslandene de største behov – og med stigende vækst forventes den reelle efterspørgsel på markederne at vokse. Virksomhederne kan med fordel fokusere på lande, hvor der er en dansk ambassade, som har den nødvendige ekspertise og netværk, der skal til for at udforske forretningsmulighederne på nye markeder. Udviklingsmidler kan samtidig bringes i spil for at afdække risiko og udfolde partnerskaber.
Rapporten stiller skarpt på 23 vækst- og udviklingslande, hvor der er stort forretningspotentiale, og hvor ambassader kan hjælpe danske virksomheder med at komme ind på nye markeder. Samtidig sætter den fokus på centrale danske styrkepositioner som vand, energi, fødevarer, byer og cirkulær økonomi, hvor behovene i vækst- og udviklingslande er store og efterspørgslen stigende.